10 oct 2016

O Caleiro da Torre de Vilamor


A "Asociación Fonte do Milagro" é unha asociación creada no Courel no ano 1999 por un grupo de persoas cuxo único obxectivo non é outro que o de recuperar tradicións e oficios ancestrais nestas terras así como dar a coñecer o patrimonio. Por iso no outono de 2015 decidiron recuperar a tradición da elaboración do cal e poñer en funcionamento un dos varios fornos de cal existentes no Courel. A recreación tivo lugar no "Caleiro da Torre" situado no precioso souto de Vilamor o cal levaba inactivo uns sesenta anos.

La "Asociación Fonte do Milagro" es una asociación creada en O Courel en el año 1999 por un grupo de personas cuyo único objetivo no es otro que el de recuperar tradiciones y oficios ancestrales en estas tierras así como  dar a conocer el patrimonio.
Por ello en el otoño de 2015 decidieron recuperar la tradición de la elaboración de la cal y poner en funcionamiento uno de los varios hornos de cal existentes en O Courel.
La recreación se ha llevado en  "O Caleiro da Torre" situado en el precioso soto de Vilamor el cual llevaba inactivo unos sesenta años.


Os fornos de cal (caleiros) son unhas construcións cilíndricas de pedra os cales teñen unha abertura pola parte superior que é por onde se vai enchendo con pedra e madeira e outra pola parte inferior que é por onde se prende lume

Los hornos de cal son unas construcciones cilíndricas de piedra los cuales tienen una abertura por la parte superior que es por donde se va llenando con piedra y madera y otra por la parte inferior que es por donde se prende fuego.


O oco do forno vaise enchendo alternativamente cunha capa de pedra calcárea e outra de madeira chamada polos aldeáns "Coza"ata cubrilo totalmente, mentres van deixando uns pequenos respiraderos para que ao prender o lume poida circular o aire e combustione ben.

El hueco del horno se va llenando alternativamente con una capa de piedra calcárea y otra de madera llamada por los lugareños "Coza"hasta cubrirlo totalmente, mientras van dejando unos pequeños respiraderos para que al prender la lumbre pueda circular el aire y combustione bien.




A madeira usada para a combustión é a raíz de breixo polo seu alto poder calorífico a cal me dixeron que pode chegar a ter uns trinta anos.

 La madera usada para la combustión es la raíz de brezo por su alto poder calorífico la cual me han dicho que puede llegar a tener unos treinta años.






Momento clave "prender o lume" poida que o primeiro intento non sexa exitoso.

 Momento clave "prender el fuego" puede que el primer intento no sea exitoso.


O señor Luis de Vilamor gran coñecedor do tema demostrounos a súa experiencia.

 El señor Luis de Vilamor gran conocedor del tema nos demostró su experiencia.




Despois de prender o lume o forno comeza a combustión.

 Después de prender el fuego el horno comienza la combustión.






Cando a parte superior comeza a expulsar fume é sinal de que o proceso de combustión comezou.

 Cuando la parte superior comienza a expulsar humo es señal de que el proceso de combustión ha comenzado.


A leña irase consumindo á vez que as rocas se volven incandescentes. 
O proceso dura case un día, antigamente duraba unhas sesenta horas para o que se facían quendas. O arrefriado pode levar uns quince días, pasado este tempo pódese extraer o produto resultante que noutros tempos era usado como argamasa, clarear a roupa, pintar paredes, na agricultura, elaboración de papel ou vidro..

La leña se irá consumiendo a la vez que las rocas se vuelven incandescentes.
El proceso dura casi un día, antiguamente duraba unas sesenta horas para lo cual se hacían turnos. El enfriamiento puede llevar unos quince días, pasado este tiempo se puede extraer el producto resultante que en otros tiempos era usado como argamasa, clarear la ropa, pintar paredes, en la agricultura, elaboración de papel o vidrio..


Un enorme grazas a Evaristo e ás persoas que colaboraron para que esta actividade que vén de tan antigo perdure no tempo "GRAZAS"
Un enorme gracias a Evaristo y a las personas que han colaborado para que esta actividad que viene de tan antiguo perdure en el tiempo "GRACIAS"

0 comentarios:

Publicar un comentario